Suorinta reittiä autolla Espanjasta Suomeen korona-aikana

Näinä poikkeusaikoina koronan kurittaessa edelleen, mieleen nousee monia kysymyksiä, jos on lähdettävä matkaamaan maailmalle. Missä vaaditaan koronatestit, missä ne voi ottaa, missä voi yöpyä, onko hotellit kiinni, entä ravintolat, mistä saa evästä…

Täältä tullaan Eurooppa!

Meillä oli etukäteen tehty matkasuunnitelma Espanjasta Suomeen, suorin ja nopein reitti. Ennen olemme ajelleet jaksamisen mukaan ja huvittelun kannalta. Jos olisimme saaneet lentopaikat myös koirille, olisimme lentäneet. Vaikka olimme todella ajoissa varaamisen kanssa, paikkoja ei valitettavasti enää ollut. Toisaalta henkilöautomme oli tuotava katsastukseen Suomeen, joten hyvä näin.

Espanjan vuorimaisemat ovat valloittavat

Maanantai, 26.4.21

Starttasimme aurinkokodistamme Mijasten vuorilta ennen yhdeksää. Olimme varanneet lähtöaamuksi Fuengirolasta ajat koronatestiin (72h). Sitten suuntasimme kohti Valenciaa. Suunnitelmamme oli rytmittää reissu neljän yön pysähdyksen taktiikalla Travemündeen, jotta kilometrejä ei tulisi päivälle kohtuuttomasti, enintään 650km. Mukana oli kuitenkin myös koiranpentukaksoset, jotka eivät olleet tottuneet vielä autossa kököttämiseen ja voivat herkästi pahoin.

Bruno ja Waldo, 4kk.

Saavuimme Valenciaan muutaman jaloittelutauon jälkeen, matkaan olimme varanneet eväät. Ajaessa ei eväitä nakerreta, jos poliisi osuu kohdalle, tästä rapsastaan Espanjassa tuntuvat sakot. Ensimmäisen yömme vietimme Ibis Budget Valencia-hotellissa (43€, koirat 5€/kpl), reitiltä ei tarvinnut poiketa lainkaan. Käytämme Bookingia, jota on helppo käyttää, ja sieltä löytyy auki olevat hotellit. Ibis-hotellit ovat huokeimpia ja soveltuvat juuri pikaiseen lepohetkeen, koiratkin ovat tervetulleita. Siisteystaso on erittäin korkea ja huoneet ovat koronan vuoksi vielä erityisesti streriloituja. Poikkeusolot ovat huomioitu hyvin, myös aamiaisen suhteen, jonka me haimme huoneeseemme.

Iltaulkoilu, hotelli takana

Tiistai, 27.4.21

Seuraavaksi pysähdyspaikaksi olimme valinneet Pohjois-Espanjan. Sieltä löytyi vähän sattumalta lumoava Mas Torrencito pet-hotelli, josta kirjoitan ihan oman tarinan (63€ + koirat). Niin erityinen lepo- tai lomapaikka tämä oli keskellä maalaisidylliä, kuitenkin päätien läheisyydessä. Rakennus on alun perin rakennettu 1400-luvulla, ja paikassa huokui taianomainen henki. Olimme ainoat asiakkaat. Saimme meitä varten valmistetun lihapataillallisen ja aamiaisella oli tarjolla itsepalveluna monenlaista mistä valita.

Rakennus on peräisin 1400-luvulta

Keskiviikko, 28.4.21

Ranskassa vaadittiin esitettäväksi negatiivinen testitulos. Meillä se oli siis 72h voimassa, ja sen turvin pääsisimme Saksaan saakka. Olimme saaneet todistukset sähköpostiin, jotka olimme pyytäneet tulostamaan jo Ibis-hotellissa. Espanjan ja Ranskan raja ylittyi melkein huomaamatta ja hetken jo ajattelimme, että ei täällä mitään papereita kysellä. Mutta kyllä kyseltiin. Seuraavalla tietullilla pienen matkan päästä rajasta, oli poliisit vastassa, joille tuli todistukset esittää. Kaikki oli ok, ja he toivottivat ystävällisesti hyvää matkaa.

Espanjan ja Ranskan raja ylittyy melkein huomaamatta

Ranskaa piiskasi hurja sade. Päätimme poiketa suunnitelmastamme ja ajaa mahdollisimman pitkään, vaikka koko Ranskan halki. Ranskan koronatilanne oli parhaillaan erittäin huono, ja rajoituksia oli kiristetty. Kun 900 km oli taitettu, iski pennuille kuitenkin väsymys, ja päätimme ottaa yöpymisen Ibis Budget Mulhouse-hotellista (42€+ koirat) läheltä Saksan rajaa.

Sateella on tylsä ajaa, mutta yhtä tylsää on kököttää pysähdyksissä, siksi ajoimme niin kauan kun rahkeet riitti

Torstai, 29.4.21

Varhain torstaiaamuna matkamme jatkui Saksan puolelle. Saksan kauniit kylämaisemat tervehtivät meitä heti. Pidämme Saksasta kovasti. Kylien siluetit kruunaa kirkon torni tai jokin viehättävä linnarakennus. Nyt olimme suunnitelmaamme edellä, joten ajelimme pohjoisemmaksi Saksaa. Hetken mielijohteesta kuski kääntyi sivutielle ottaaksemme paussin. Samalla etsimme lähialueen eläinlääkäreitä. Ehkä olisi järkevintä ottaa aika jo tälle päivälle, eikä jättää sitä viimeiseen päivään. Sääntönä on siis madottaa lemmikki ulkomailla 1-5 vrk ennen Suomeen saapumista, ja madotus on tehtävä eläinlääkärin valvonnassa, ja saatava tästä leimat koirien passeihin.

Saksalainen arkkitehtuuri kiehtoo itseäni

Alsfeldin alueelta löytyi eläinlääkäri Ingrid Geyer, joka pienen odottelun jälkeen otti meidät vastaan. Kolmen koiran madotus ja leimat 30€. Täytyy sanoa, että aikaa näin äkkipäitään ei ollut ihan helppo saada mistään.

Odotushuoneessa

Sitten päätimme etsiä läheltä jonkin saksalaistyyppisen lepopaikan. Hotel Vorderburg löytyi parinkymmenen kilometrin päästä (65€ + koirat 10€/kpl). Saavuttuamme perille, oli taas hieraistava silmiä, sillä nyt oli vuorossa ajautua saksalaiseen menneen ajan satumaailmaan. Kirkon tornin kello löi juuri viisi, ja sen jälkeen kello soitti vielä eritysen pikku fanfaarin, ihan kuin tulomme kunniaksi.

Saimme tervetulofanfaarin

Myös tämä majoituspaikka ammotti tyhjyyttään. Saimme samalla hinnalla isomman huoneen, todella kauniin. Hotellin ravintola oli suljettu, mutta läheisestä ravintolasta sai soittamalla tilata ruoat hotellille, jotka söimme ravintosalissa. Meillä oli hieno yksityistilaisuus!

Upea, meidän mieleinen paikka Saksan maaseudulla

Rappusiin tottumattomat koirat kulkivat tästä reippaina

Oluet sai ottaa itse kaapista ja ruoka tilattiin läheisestä ravintolasta

Perjantai, 30.4.21, Vappuaatto

Aamiainen oli Vorderburgissa kuin brunssi, niin runsas ja maukas - ehkä vappuaaton kunniksi! Tästä oli hyvä aloittaa viimeinen etappimme kohti Travemündea, josta aloittaisimme laivamatkan Finnlinesilla Suomeen. Edellisiltana mieleeni ehti hiipiä pieni paniikki huomatessani, että koronatestiin olisi pitänyt varata aika hyvissä ajoin. Kaikki ajat olivat jo varattu Travemünden lähellä – ainakin ne paikat jotka tiesimme (Cittipark, LUV). Ystävällinen hotellivirkailija kuitenkin varasi meille ajan hotellin läheltä, Lauterbachista. Punaisen Ristin testauspaikka oli ilmainen, ja testaus sujui jouhevasti. Jo puolen tunnin päästä meillä oli testitulos sähköpostissa ja myös paperiversiona ja varmasti hyvissä ajoin. Tässä kohtaa riitti pikatesti, joka on voimassa 48h.

Testauspaikkaan piti varata aika

Laiva lähtisi vasta kolmelta yöllä Travemündesta, sisään pääsisi puolen yön aikaan. Kulutimme aikaa läheisen Cittiparkin alueella nauttien currywurstit, jotka valmistettiin ulkona sijaitsevassa teltassa. Ajelimme vielä läheistä kyläidylliä ihailemassa. Löysimme valloittavan kukkaniityn, jossa ulkoilutimme koiria. Kirpeä ilma värisytti ensimmäistä kertaa.

Kaunista!

Siinä auringonlaskua ihaillessani mietin, kuinka avartava kokemus oli nytkin, suorinta tietä Euroopan halki koronan vaaniessa. Luonto ei tunne maiden rajoja, ja joskus puut ja kasvillisuus muuttuivat vallan toisenlaiseksi jo ennen tai jälkeen rajaa. Silti joka maalla on omaleimainen maisema ja varsinkin arkkitehtuuri. Espanjan vuoret ovat omasta mielestäni monivivahteisimpia ja mukavimpia seurailla auton ikkunasta pääteilläkin. Ranskassa ja Saksassa olisi antoisinta ajaa pikkuteitä ja nautiskella kauniista kylistä, varsinkin Saksan hauska rakennustyyli vetoaa minuun, mutta Ranskan pikkukylätkin ovat lumoavia. Mutta moottoriteillä ei juuri katsottavaa ole. Maan vaihtuessa muuttuu toki myös kieli, ja vaikka osaan hieman myös ranskaa ja saksaa, on tekemistä, että saa yhtäkkiä taas vaihdettua kielen toiseksi. Välillä lipsahti sekaan si tai gracias...

Viimeiset nuuskimiset ennen laivaan siirtymistä

Summasummarum:

Matka meni pentukoirien kanssa paremmin kuin uskalsin ajatella. Vaikka reittimme oli suorin, nopein ja mahdollisimman halpa, hintaa kyllä tulee yöpymisineen ja tietulleineen, ruokineen, bensoineen; n. 600€ heilahtaa helposti Travemündeen asti. Olemme joskus ajaneet Puolan, Latvian ja Liettuan kautta, mutta tiet ovat osuuksilla kehnot ja liikenne melko hurjaa. Aika, ruoka, ja laiva Virosta maksavat nekin, ja yöpymiset, jos ei matkaa matkailuautolla. Joten nyt päätimme hemmotella itseämme laivamatkalla Saksasta Suomeen - erotus ei lopulta ole kovin suuri. Laivamatkasta kerronkin oman tarinan! Suomessa on käytävä vielä koronatestissä välttyäkseen pitkältä karanteenilta ja toki kaikkien parhaaksi. Ajat ovat jo varattu!

Laivalla oli hymy herkässä ja ihana nauttia ja levätä pitkän ajon jälkeen!