Pistekirjoituksen merkitys perheessämme
Maailman
pistekirjoituspäivää vietetään 4. tammikuuta, Louis Braillen, pistekirjoituksen
keksijän syntymäpäivänä. Braille itse sokeutui nuorena ja kehitti järjestelmän
15-vuotiaana Pariisin sokeainkoulussa. Itse tutustuin systeemiin Jyväskylässä,
näkövammaisten koulussa, jossa lapseni kävi koko peruskouluajan viikon
tukijaksoilla. Muuten hän kävi ihan kodin lähellä koulussa kuten muutkin lapset.
Kun oman esikoistyttäreni
näkö heikentyi alaluokilla entisestään, päätimme siirtyä sokeiden käyttämiin tekniikoihin.
Heikkonäköisten tekniikoilla opiskelu oli liian hidasta, ja fiksu näppärä tyttö tarvitsi oikeanlaiset eväät pysyäkseen samassa tahdissa muiden koululaisten kanssa.
Ehkä teille
herää kysymys, että miten se oli mahdollista, oliko ratkaisu oikea osittain
näkökykyä omaavalle lapselle? Eikö sokeiden tekniikat ole vielä hitaampia ja
vaivalloisempia? Vastaus on ei, mutta pistekirjoituksen opettelu vie kyllä aikansa. Kuitenkin sen jälkeen kaikki on helpompaa. Tytär teki kyllä tuplatyön opetellessaan sekä pistekirjoituksen että lukemaan tavallista tekstiä. Monet mukavat harrastukset toivat elämään vastapainoa, ja useimmat ihmiset eivät edes huomanneet tytön huonoa näköä.
Näön avulla
pistekirjoituksen oppii oikeastaan melko helposti, kuten minäkin. Järjestelmä perustuu kuuteen
pisteeseen, joita siirtelemällä saadaan aikaan kirjaimet, välimerkit, numerot,
matemaattiset merkit ja nuotit. Mutta kuten mitä tahansa taitoa, sitä on
ylläpidettävä, joten unohdin kyllä vallan nopeasti lukemisen, kun en enää
tarvinnut sitä itse. Tuntoaistin avulla en koskaan ruvennut edes
harjoittelemaan, ja sormenpäiden tunnon harjaantuminen lukemiseen kestää kauan kellä hyvänsä.
Tänä päivänä
aikuinen tyttäreni lukee pistekirjoitustekstiä yhtä nopeasti kuin näkevät
mustavalkotekstiä. Jokainen sormi, peukaloa lukuun ottamatta, voi lukea
samanaikaisesti eri kirjaimia edeten riviä eteenpäin. Rivin päättyessä toinen
käsi on jo seuraavan rivin alussa, kun toinen vielä lukee edelliseltä riviltä.
Tietokoneen
kanssa käytetään pistenäyttöä, jolla ruudulla näkyvä teksti näkyy
pistekirjoituksena. Näppäimistöllä kirjoitetaan normaalisti teksti. Kännykässä,
ainakin Iphonessa, on myös pistesyöttömahdollisuus. Viestit kuunnellaan
puheella. Puheeseen saa eri nopeuksia ja minä en ainakaan saa selvää niin
nopeasta puheesta, mitä tytär käyttää. Hän voi siis kuunnella salaisetkin
viestit läsnäollessani, enkä minä ymmärrä niistä mitään!
Kun hankin
hänelle ensimmäisen kännykän kymmenvuotislahjaksi, hän oppi käden käänteessä
näppäilemään sokkona tekstarit. Kehitin hänelle oman systeemin jokaiselle
näppäimelle: A oli numero kakkosen kohdalta yksi painallus, B 2-2 painallusta, C 2-3, D 3-1 ja niin edespäin. Hän opetteli taulukon ulkoa ja sen avulla hän siis oppi
tekstailemaan kuten kuka tahansa, mutta ilman katsomista. No, noista ajoista on
tosiaan tultu harppaus eteenpäin!
Äänikirjoja
saa nykyään kuka tahansa vaivatta, mutta oma tyttäreni lukee edelleen myös ”perinteisesti”
pisteillä. Kotona hänellä on esim. maustepurkit ja pesuainepullot merkattuna
pisteillä. Mukavaa,
että pistemerkinnät julkisissa tiloissa ja erilaisissa tuotteissa ovat viime vuosina
lisääntyneet. Ehkä sinäkin olet huomannut vaikka ostaessasi lääkettä
apteekista, että pakkauksessa on pistemerkinnät.
Hämeenlinnan Pilvipeilissä tutustumassa erilaisiin aistihuoneisiin. |
Vanhemmat
ovat luonnollisesti ylpeitä lapsistaan ja heidän saavutuksistaan. Meidän
perheessämme ei ole ollut kellään paineita menestymisen suhteen, vaan jokainen
on saanut valita itselle sopivan ja mieleisen polun, jota voi kulkea onnellisena.
Tyttärestäni on tullut välittävä lähihoitaja, hieroja ja jäsenkorjaaja ja
yrittäjä omassa Kehonhuolto Helmi-hoitolassaan. Äiti ei voisi olla onnellisempi
tyttärestään!
Jouluna 1997 minä tyttäreni kanssa. |
Tytär töissään vuonna 2019, äiti pääsi hoitoon! |